Datong - Reisverslag uit Datong, China van Katrien Rigo - WaarBenJij.nu Datong - Reisverslag uit Datong, China van Katrien Rigo - WaarBenJij.nu

Datong

Door: Katrien

Blijf op de hoogte en volg Katrien

27 Augustus 2009 | China, Datong

Van de ene zwaar vervuilde stad in de andere; een driedaagse stop in Datong, ten westen van Beijing, dat een derde van China's steenkool produceert. In tegenstelling tot China's hoofdstad is deze stad echter behoorlijk ontoeristisch, in die mate dat het woord 'hostel' er nog een onbekend begrip is. De vriendelijke man van de toeristische dienst aan het treinstation kon ons gelukkig voor 3 euro per nacht in een ongerenoveerde, multi-bed hotelkamer steken, met een geimproviseerde douche in het opslagkeldertje beneden, en toiletten.. tja.. laten we zeggen dat het hotel eindigde waar de toiletten begonnen..

Tegen de tijd dat we in Datong aankwamen, konden mijn reisgenoot en ik een kleine break van elkaar gebruiken, dus ik bezocht de Yungang grotten, een reeks Boeddhistische grotten die zo'n 1500 jaar geleden uit een zandstenen klif gehouwen werden, samen met Marcus, een sportieve 45-jarige professor Engels uit San Diego, California, die al 2,5 jaar in de Filippijnen lesgeeft en tijdens zijn vakantiemaanden Azie-landen bezoekt. Erg interessant was het om het met hem een dagje over reizen, taal en religie te hebben. Achteraf nog een poging gedaan om de stadstempels te bezoeken om met een Boeddhistische monnik te gaan praten, maar het gehele tempeldorp stond in de steigers. Als 'domme, onwetende toeristen' dan toch de bouwwerf opgeglipt, om deze tegen het einde van de Chinese schafttijd dan toch weer wijs te verlaten..

De Hangende Tempel in het naburige Hunyuan heb ik niet gezien, al kan ik in eer en geweten zeggen dat ik een dappere poging ondernomen heb, die ik na 3,5uur rondgestuurd worden en ondanks de oprechte hulp van de Datong-bewoners, toch maar gestaakt heb. Het was een gerusstelling achteraf te vernemen dat een Portugese, die vlot Mandarijns sprak, er ook een ganse dag over had gedaan haar bus te vinden.

Chinesen zijn heel erg vriendelijk, open (ik had ze gereserveerder verwacht), hulpvaardig en vooral nieuwsgierig, maar op een vriendelijke manier. Wanneer ik op straat de weg vraag, staat in een vingerknip een half dorp wild discussierend om me heen (waarna ik een beknopte vertaling krijg van een 8-jarige), of wanneer ik op de overvolle (!) laagsteklassetrein mijn dagboek zit te schrijven, lezen alle naburige medereizigers ongegeneerd mee, en worden mijn nog-in-te-plakken vervoers- en entreeticktes half de wagon doorgegeven. Overal op straat hoor je 'hello!' (al komen ze vaak niet verder dan dat) en het is niet ongewoon wanneer een Engelsstuderende Chinees je van mijlenver roept om even met je te kunen praten (lees: zenuwachtig op z'n benen springend vertellen hoe 'excited' hij is je te ontmoeten + het inlossen van foto-verzoekjes ("you're so tall" - giechel)).

Waarschijnlijk was het de combinatie van een vervuilde lucht, het energierovende Beijing, een bezwete klim op een winderige Muur, het Chinese eten, de vermoeidheid van een maand stevig doorreizen en een (u leest het goed) lichte heimwee-aanval, maar mijn gezondheid heeft het in Datong behoorlijk laten afweten. De gebeurtenissen van dit verslag gingen gepaard met niesbuien, zweetaanvallen, veel gesnotter, een Immodiumpilletje, hopen zakdoekjes en middagdutjes om de dag door te komen. Gelukkig kan ik jullie meedelen dat ik er weer zo goed als bovenop ben. :)

Ten slotte zullen de opmerkzame zielen het al opgemerkt hebben dat de titel van deze trip een aanpassing ondergaan heeft; eindbestemming is -wegens een goedkopere, ondertussen geboekte- terugvlucht: Hong Kong!

  • 27 Augustus 2009 - 10:56

    Stefan:

    K, tof verslag. 't Zou geen echte wereldreis zijn zonder wat ontbering en catharsis !
    Veel reisgenot, S

  • 27 Augustus 2009 - 13:19

    Mam:

    Katrien,
    Als je dagboek méér van deze reisverslagen is, neem ik met plezier een dagje vrij om er lekker in weg te dromen.
    Doe het vanaf nu maar wat rustiger aan.De kilometertjes beginnen zo te zien duidelijk aan jou te vreten.( en het is nog een heel eind lopen tot Hong Kong!)
    Liefs

  • 27 Augustus 2009 - 15:54

    Gaby:

    Sorry, aber habe laut gelacht beim Lesen. Nicht darüber, dass es Dir nicht so gut geht (gute Besserung!), aber über Deine Schilderung von Land und Leuten, vor allen Dingen Leuten. Herrlich. Es hört sich so an, als wäre das aber nicht immer so lustig, sondern kann auch ganz schön stressig bzw. lästig sein. Genieße noch in Ruhe den Rest. Hoffentlich ist das nächste Hotel etwas komfortabler. Viele liebe Grüße, Gaby

  • 27 Augustus 2009 - 19:05

    Pap:

    Ik verbaas me er inderdaad ook over dat de Chinezen zo toegankelijk zijn. 't Zou natuurlijk ook wel aan jouw uitnodigende houding kunnen liggen liggen. ;-)
    Zorg vooral goed voor jezelf en zie dat je gezondheid verder in de goede richting evolueert. Weet dat er in Zwaneven een paar mensen zijn die je steunen in je ondernemingen, en die vooral heel erg veel aan je denken. Wij kijken er naar uit je te mogen komen ophalen in Zaventem (de auto is al gewassen!).
    Enjoy!

  • 29 Augustus 2009 - 14:55

    Suzan:

    Haa Katrien!

    Super leuk je verhalen te lezen! Ik ben benieuwd naar de foto's! Hoop dat we snel weer een keer af kunnen spreken als je weer terug bent!

    Beterschap, hoop dat je je snel weer de oude voelt!

    Veel plezier nog! En groetjes aan Arvid!

    Liefs Suus

  • 31 Augustus 2009 - 09:37

    Hilde:

    Katrien! Wat zijn je exacte aankomst-gegevens? :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Datong

Moskou - Hong Kong

Recente Reisverslagen:

08 September 2009

epiloog

08 September 2009

Hong Kong

05 September 2009

Yangtze River: the Three Gorges (Dam)

02 September 2009

Xi'an

27 Augustus 2009

Datong
Katrien

Actief sinds 19 Juli 2009
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 11729

Voorgaande reizen:

19 Juli 2009 - 09 September 2009

Moskou - Hong Kong

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: