Hong Kong - Reisverslag uit Peking, China van Katrien Rigo - WaarBenJij.nu Hong Kong - Reisverslag uit Peking, China van Katrien Rigo - WaarBenJij.nu

Hong Kong

Door: Katrien

Blijf op de hoogte en volg Katrien

08 September 2009 | China, Peking

Van Yichang naar Guangzhou, van Guangzhou naar Shenzhen, om daar te voet de grens over te steken (the old fashioned way) en vervolgens de MTR Hong Kong in te nemen, waar je plots vriendelijk gevraagd wordt to "please mind the gap" en to "please hold the handrail". Ik las dat Hong Kong meer toeristische informatie uitdeelde dan heel mainland China samen, en dat kan ik inderdaad beamen. Als je op de metro een plattegrond bekijkt, staat er een persoon naast, wiens job het is je vriendelijk aan te wijzen waar je heen moet, overal zijn folders en brochures te vinden met events en de laatste hippe adresjes, en de stad organiseert gratis cursussen zoals 'tea appreciation', 'tai chi' of 'Chinese cake baking course' (waarvoor ik op dag 1 bij openingstijd op de Dienst stond om me in te schrijven, maar die helaas al tot in oktober volgeboekt zat).

Onderdak hebben we in Kowloon, in een gigantisch hostelcomplex op Nathan Road. Ooit een gevaarlijk ghetto dat berucht was om zijn drughandel en moordcijfers, nu zowat de enige optie voor budget accommodation in Hong Kong, met een Indische gemeenschap op het gelijkvloers, waar je een curry als ontbijt kan halen, en langs alle kanten "copy handbags, copy watches" ingefluisterd krijgt (mijn mannelijke reisgenoot krijgt de variatie "copy watches, hashish").

Als je in Hong Kong het geld hebt (of tenminste doet alsof), ziet het er allemaal anders uit; dan breng je je dagen door in reuzachtige geairconditionde shoppingcentra, die via geairconditionde wandelwegen op hoogte met elkaar in verbinding staan, die het maken dat je een vierde van het eiland kan oversteken zonder ook maar een keer in de vochtige hitte te moeten komen. Dan paradeer je door het Armani Imperium, waar je je chocolaatjes bij Armani Dolci en je bloemen bij Armani Fiori haalt, koop je overprijsde Franse kazen in trendy supermarkten, eet je zeevruchten in restaurants with a view en sip je achteraf cocktails in exclusieve bars.

En als je maar doet alsof.. dan wandel je terug de hitte in, op zoek naar een betaalbaar straatrestaurantje waar ze het bier koud hebben.

• 08 September 2009 - 07:38

Stefan:

Koud bier... het enige echte ingrediënt voor een geslaagde reis !